כעס: מהו הגורם האמתי לכעס? איך לשלוט בכעס באופן מידי? טיפים לטיפול בכעסים

בכתיבת הפוסט הזה השקעתי לא מעט ימים ,משום שאני רואה חשיבות עצומה
בטיפול בכעס משום ש"כעס הרסני" כשמו כן הוא הרסני וגובה מחיר יקר מאוד .

מטרת הפוסט היא 1. לחזק את המודעות העצמית, שהיא חלק מהותי ובלתי נפרד
מכל תהליך של שינוי וכמובן 2. לתת לכם 7 טיפים מצוינים ופרקטיים להתמודדות
עם כעסים ולניהול כעסים מוצלח.

הסיפור האישי שלי עם הכעס

.
בילדותי סבלתי מנטישה קשה שעוררה קשיים רגשיים רבים כולל כעסים
במשך שנים הייתה לי בעיה רצינית עם כעס, היא הייתה כמו מפלצת ענקית ,
שחורה והרסנית, שהתקשיתי לשלוט בה . בשלב מסוים עברתי טיפול כולל
טיפול ממוקד כעס, שחוללו שיפור גדול בחיי- אבל גם היום אני נתקלת בכעס שלי ,
שצץ מידי פעם ומרים ראש- וגם את "המידי פעם הזה " אני רוצה לסלק מחיי,
כי כשזה קורה התחושה היא נוראית ולכן חשוב לי להמשיך לטפל בכעס עד
שהוא יהפוך לממש מינורי

איך שתיקה ארוכת שנים העצימה את רמות הכעס שלי

  • כבר מגיל צעיר למדתי לשתוק , שתקתי כי מהר מאוד הבנתי שאין טעם לדבר
    כי הרי בין כך ובין כך לאנשים לא אכפת ממני.
  • שתקתי משום הרגשתי חסרת ערך בעיני עצמי עד שלא האמנתי שאני ראויה ליחס
    שלא לדבר על עזרה מאחרי
  • שתקתי כי לא האמנתי שיש לי כוח לשכנע או להשפיע, אז מדוע בכלל להתאמץ?
  • שתקתי בגלל פחד וחרדה שאפגע על ידי אחרים.
  • שתקתי כי לא ידעתי איך לתקשר, פשוט לא היו לי כלים , וככל ששתקתי יותר
    כך היכולת התקשורתית שלי הלכה והידרדרה והקשרים הלכו והצטמצמו
    עד למינימום.

סיבות רבות היו לשתיקות שלי , אך לו הייתי מטפלת בסיבות הללו מוקדם יותר
אני מאמינה שלא הייתה מצטברת אצלי כזו כמות אדירה של כעס ,שלא לדבר
על כך שהייתי חוסכת לעצמי בעיות רגשיות שהחמירו בעקבות המצב ומערכות יחסים
מעורערות.

מהם הגורמים היוצרים את הכעס שלך?

.

1.אחד הגורמים הראשיים לכעס הוא הקושי לבטא רגשות

.
כשאנו לא מבטאים רגשות בגלל קושי כזה או אחר ,רגשות אלה אינם נעלמים אלא ההפיך ,הם נאגרים בתוך הבטן ובלי מענה אמתי הם רק מחמירים והופכים לשדים כואבים וסוערים הבאים לידי ביטוי באמצעות כעס.

2.רגשות מסוימים שאנו חווים – מעוררים בנו כעס

.
מגוון של רגשות כמו כאב, חרדה , אכזבה ,מרירות ,פגיעות יתר , חולשה ,חוסר אונים ,חוסר ביטחון ,רגשי נחיתות, עלבון , השפלה , תחושה שלא רואים אותנו , תחושת דחייה, הרגשה שאנו לא אהובים , תסכול , קנאה  -כל אלה ועוד גורמים לנו לכעס.

עכשיו בואו נסביר איך זה קורה, לרוב רגשות אלו מודחקים והרגש שבא לידי ביטוי במקומם הוא הכעס, כלומר הכעס הוא למעשה רגש משני , הוא משמש תחפושת ,המכסה על הרגשות הראשוניים האמתיים, שאנו כל כך פוחדים לפגוש בהם ולהרגיש אותם.

3.חוסר כלים של תקשורת בין אישית- גורמים לכעס

.
חוסר בכלים של תקשורת בין אישית היא צרה חולה .תקשורת בין אישית לקויה עלולה לפגוע קשה במערכות יחסים ובאיכות החיים בכלל. אדם עם בעיות תקשורת בין אישית יתקשה בד"כלקבל מענה על צרכים בסיסים לקשר, לאינטימיות, לביטחון, אהבה, הבנה , תמיכה ,עזרה ועוד דבר שיגרום לו בוודאות לבדידות וסבל רב, הוא יתקשה גם לממש את עצמו ולהגשים מטרות והקריירה שלו תהיה תקועה – במצב כזה לא יפתיע שיתעוררו אצלו גם הרבה מתח ,עצבנות וכעס.

 

2 צורות לכעס הרסני:

.

בד"כ כעס הרסני מופיע ב2 אופנים :
האחד, כאשר הכעס מופנה בעיקר פנימה ,כלפי עצמנו.
והשני , כעס שמוחצן כלפי הסביבה (גם במקרה זה בלתי נמנע שהכעס גם יתקיף אותנו מבפנים)
תהיה צורת הכעס אשר תהיה – הכעס כרוך בסבל איום וגורם לנזק עצום.

רוצה לנהל את הכעס במקום שהוא ינהל אותך?

הירשמו לניוזלטר שלי בחינם ותוכלו לקבל ממני את מיטב הטיפים וכלים , שהוכחו כהצלחה מסחררת בקליניקה שלי ויעזרו גם לך להשתחרר מחרדות ומחסומים מעכבים ,ולבנות עמוד שדרה חזק וביטחון עצמי גבוה מייל אחד בשבוע או בשבועיים שיעניק לכם השראה וכוח ויזרז את תהליך ההתפתחות האישית שלכם.

איך הכעס משפיע עלינו?

.

הכעס עוזר לנו להתנתק מרגשותינו הקשים על יד כך שאנו משליכים אותו על אחרים- זה גורם לנו לחוות את עצמנו טובים בעוד האחר נתפס בעיננו כשלילי .

הספליט (הפיצול ) הזה של "אני טוב – ואתה רע/ אשם" עוזר לנו להימנע מלפגוש בחלקים הלא יפים שלנו (הקיימים בכל אדם ) והבלתי נסבלים אותם אנו מתקשים להכיל בתוכנו .

הכעס למעשה הוא דפוס הגנה לא אפקטיבי אשר יוצר תחושה מזויפת של הקלה ושל עוצמה לזמן קצר , כאשר בפועל אותם רגשות אמתיים כואבים אינם נעלמים ואינם מטופלים והם דווקא ממשיכים במלוא המרץ לגרום לנו באופן בלתי מודע סבל ופגיעה קשה בנפש, במצב הרוח ובאיכות החיים.

בנוסף הכעס גורם לנו לבושה ,לאשמה ולשנאה עצמית ,מי שנוטה לכעוס מכיר היטב את הרגשות הללו המתעוררים בעקבות הכעס . הכעס גם משמר את הבעיות הרגשיות הראשוניות העומדות בבסיס הכעס והוא אף עלול להחמיר אותן , כשהכעס מופנה גם כלפי אחרים הוא עלול לקלקל ואף להרוס מערכות יחסים ,שלא לדבר על דחייה שהוא מייצר בסביבה כלפינו (כי מי אוהב או מרגיש נוח ליד אדם עצבני ותוקפני ?) והכעס עלול אפילו לסבך אותנו בפלילים .

את הפוסט "למה אנו צועקים כשאנו כועסים, קראת כבר? הנה עוד טיפים לטיפול בכעסים  

כפי שאפשר לראות ,הכעס הוא הרסני ולכן כדאי מאוד לטפל בו

איך לטפל בכעס וללמוד לנהל כעסים 

7 דרכים מעולות להתמודדות מוצלחת עם כעסים 

.

1. רוצים להתמודד עם כעסים? – למדו לזהות רגשות

.
ביטוי רגשות היא הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם כעסים– והשלב הראשון הוא ללמוד תחילה לזהות את הרגש האמתי העומד בבסיס הכעס. אנשים רבים אינם מודעים למנעד הרחב של רגשותיהם ולכן זה הדבר הראשון שעלינו לעשות – לנסות לזהות מה מעורר בנו כעס , איזה רגשות ,מחשבות וקשיים מסתתרים מאחורי הכעס שאנו חשים כעת. האם זו החרדה שמניעה את הכעס, אולי זו השפלה שאנו חווים כעת, או לחץ ,מתח ,תסכול, חוסר אונים, בושה ,אשמה ועוד שאנו מרגישים עמוק בפנים אך באים לידי ביטוי בצורה של כעס?

2.ביטוי רגשות – הדרך היעילה ביותר להתמודד עם כעסים

.
לאחר שזיהינו את הרגש המקורי העומד בבסיס הכעס ,עלינו לבטא אותו באופן מילולי ,בצורה ישירה, גלויה ופתוחה . רגשות נועדו לקבל ביטוי ולא להיות מושתקים במחשכים . ביטוי רגשותינו נחוץ לבריאות הנפשית ולשפיות שלנו ולקיום מערכות יחסים תקינות – אם כך הרשו לרגשות הללו להיות, תנו לעצמכם להרגיש אותם ולבטא אותם , את כולם גם את הקשים מבניהם –כך בצורה הזו תשתחררו מהם באמת .

אני רוצה להזכיר לכם שוב , כשאתם משתיקים רגשות הם לא באמת נעלמים , ההפך הוא הנכון , הם רק מחמירים וסוערים בפנים וכמובן גם שולטים בכם ומנהלים אתכם והורסים את חייכם, ואת זה אתם ממש לא רוצים.

הפסיקו להאשים אחרים והיו אותנטיים עם רגשותיכם- כך תוכלו להשתחרר מהכעס שלכם.

אז במקום לכעוס ולהאשים אחרים – הורידו מסכות ובטאו את רגשותיכם האמתיים. היו מוכנים להיחשף ולהיות חלשים ( "נפגעתי ממך ","הרגשתי נבוך" ,"אני מרגישה דחויה  …" ) אומנם רבים חוששים מחשיפה כזו,  אבל בפועל יכולת זו מעידה על העצמה והבגרות שלכם ובדרך הזו רק תעצימו את עצמכם עוד יותר ותעניקו לעצמכם חופש אמתי ותחושת שליטה נהדרת ורק כך תוכלו ליצור מערכות יחסים אותנטיות ומתגמלות .

3.בדקו מהו המחסום ,המונע ביטוי רגשי– זהו צעד מהותי בדרך לשליטה בכעסים

.
בדקו מהו המחסום (אולי לא מודע) המונע מכם להרגיש ולבטא רגשות וטפלו בו. יכול להיות שלמדתם אי שם בעברכם שביטוי רגשות הוא חולשה, יכול להיות שלמדתם שעליכם להגן על עצמכם מפני פגיעה. אכן רבים חוששים ואף מתביישים ברגשותיהם ובחולשותיהם ולכן הם מתאמצים להסתירם ולהעמיד פנים שהם חזקים – כדרך להגן על עצמם .

אם אתם רוצים לטפל בכעס שלכם ולנהל אותו מתוך בגרות ושליטה  –עליכם לברר מהם המחסומים והקשיים הרגשיים המונעים מכם להרגיש ולבטא רגשות וכמובן לטפל בהם.

4.טפלו בקשיים הרגשיים האמתיים העומדים בבסיס הכעס

.
רוצים להיפטר מהכעס ? טפלו ברגשות המקוריים העומדים בבסיס הכעס ,אלו יכולים להיות פחד, מתח, רגשות אשמה ,בושה, קנאה ,חוסר האונים , פגיעות יתר ועוד.. טפלו גם בדימוי עצמי נמוך והשקיעו בבניית ההערכה העצמית גבוהה וביטחון העצמי חזק.

5. מהי הדרך הסודית והקצרה ביותר לטיפול בכעס

.
ביטוי הרסני תוקפני של כעס לא באמת עוזר ומקל עליכם מדובר בתחושה מזויפת וזמנית .
לכן כפי שאמרנו קודם עליכם אם אתם רוצים ללמוד לנהל כעסים -עליכם לטפל ברגשות העומדים בבסיס הכעס ואיך תעשו זאת הכי מהר ויעיל ? הסוד הוא לוותר על הכעס , כי מעצם הוויתור על הכעס תוסר מיד המסכה מעל הרגשות האמתיים שלכם – מה שיאפשר לכם הרבה יותר בקלות להיפגש איתם ,להיות מודעים להם ,לטפל בהם ולבטא אותם , נסו זאת.

6.רוצים להיפטר מהכעס? אתם חייבים ללמוד כלים של תקשורת בין אישית

.
כפי שציינתי קודם תקשורת בין אישית לקויה עלולה לפגוע במערכות יחסים ולגרום למצוקה רגשית גדולה ,למתח ולכעס – לכן חיוני לרכוש כלים ולפתח מיומנויות של תקשורת בין אישית ,כמו גם לטפל במחסומים ובפחדים אשר מונעים מכם ליצור מערכות יחסים אותנטיות וטובות.

7.שינוי הפרשנות שלכם יגרום לירידה דרסטית בכעס שלכם

.
רבים מאתנו לוקים בעיוותי חשיבה, המייצרים פרשנות שלילית לא מציאותית על החיים ,זו כמובן מעוררת רגשות שליליים וקשים אשר גורמת לנו לתגובות שליליות ומכשילות. לכן שינוי פרשנות היא מהותית ללימוד ניהול כעסים : חשוב לפתח מודעות עצמית לדפוסי החשיבה השליליים המעוותים שלכם וללמוד כלים איך לפרש את המציאות בצורה נכונה – וכך ע"י שינוי הפרשנות ניתן לחולל שינוי ברגש ובתגובה.

לפניכם דיאגרמה שתסכם באופן ברור ותמצתי את7 הדרכים היעילות להתמודדות מוצלחת עם כעסים

.

=======================

אני שמחה שנשארתם איתי עד הסוף ומקווה שהמאמר הזה תרם לכם
אם אהבתם את הפוסט אשמח שתשתפו אותו עם אחרים כדי שגם הם ייהנו ממנו

במידה והטיפים לא עוזרים ואתם עדיין מבחינים שאתם כועסים וצועקים הרבה
או מאבדים את העשתונות, מרגישים שהעצבנות והכעס פוגעים במערכות היחסים
שלכם במשפחה , בזוגיות ובמקום העבודה ופוגמים באיכות החיים שלכם, בקשו
עזרה ופנו למטפל מומחה . אף פעם לא מאוחר לעשות שינוי בהתנהגות או ללמוד
כמה טכניקות חדשות ומועילות להתמודדות עם כעס.

התחילו את השינוי עכשיו  – פנו אלי לשיחת ייעוץ ראשונית והכוונה 0545-798599

**  **  **

  • כדי לקבל במתנה את המדריך השלם לחיים מאושרים עם דימוי עצמי מנצח ב7 צעדים קלים ובטוחים לחצו כאן

  • לטיפול בליווי אישי  כתבו לי כאן

  • עקבו אחריי ב-Youtube ולחצו על סמל הפעמון כדי לקבל התראות על סרטונים חדשים.

  • עשו לייק ב-Facebook כדי להישאר מעודכנים בסרטונים ובשידורים חיים ממוקדים בנושאים
    פסיכולוגים חמים ,שאני מעלה רק שם..

  • עקבו אחרי באינסטגרם לסרטונים ומאמרים קצרים מעצימים וציטוטים מעוררי השראה

  •  לחצו כאן למאמר שמסביר על שיטת הטיפול שלי ואיך היא פועלת

2020-07-16T21:42:20+00:00 13.06.2020|

השאר תגובה

קבלי את המדריך שיעזור לך,
להגיע להערכה עצמית גבוהה​